معرفی شایستگان جامعه و جریان‌سازی فرهنگی ثمره برگزاری سه‌شنبه‌های تکریم است
معرفي شايستگان جامعه و جريان‌سازي فرهنگي ثمره برگزاري سه‌شنبه‌هاي تکريم است

معرفی شایستگان جامعه و جریان‌سازی فرهنگی ثمره برگزاری سه‌شنبه‌های تکریم است

رح «سه شنبه هاي تکريم» از طرح هايي است که از مباني اعتقادي قوي برخوردار است و آثار مثبت و ميزان تاثيرگذاري آن به گونه اي است که مي توان در فاصله بسيار کم و در يک دوره کوتاه ثمرات آن را مشاهده کرد.
شناسه خبر : 13646 تاریخ انتشار : ۱ مرداد ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۰۹:۳۳

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان گلستان: اصولا کرامت بخشی و تقدیر و حق شناسی جزو آموزه های مورد تاکید قرآن و روایات اهل بیت (علیهم السلام) است، خطاب قرآن «لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ» نشان از اهمیت و جایگاه انسان نزد خداوند است و به ما آموزش می دهد که نباید کرامت فرزندان آدم مورد خدشه واقع شود.

 

طرح «سه شنبه های تکریم» حقیقتا جزو آن دسته از طرح هایی است که از مبانی اعتقادی قوی ای برخوردار است و با توجه به پتانسیل و ظرفیت های ذاتی که در آن نهفته است می تواند به سرعت جایگاه بسیار خوبی در میان طرح های فرهنگی کشور به دست آورد.

 

آثار مثبت این طرح و میزان تاثیرگذاری آن به گونه ای است که می توان در فاصله بسیار کم و در یک دوره کوتاه ثمرات آن را مشاهده کرد.

 

توجه و عنایت به این طرح بسیار ساده اما تاثیرگذار و هدفمند از سوی مسئولان و مجریان فرهنگی نباید مورد غفلت واقع شود، زیرا جامعه ما به شدت به این دسته از طرح های فرهنگی که نخبگان، شایستگان و فرهیختگان جامعه را مورد تکریم قرار دهد نیازمند است در میان این شایستگان، خانواده شهدا در راس هرم قرار دارند زیرا آنها با نگاه تیزبین و بصیرتی که داشتند در راه صیانت از مرزهای جغرافیایی و ایدئولوژیک، ایثارگری و جانفشانی کرده اند.

 

در این گفتار کوتاه سعی داریم آثار مثبت طرح «سه شنبه های تکریم» را بررسی و تبیین کنیم. این طرح به ظاهر ساده، آثار بسیار عمیق و اثربخشی دارد که از نظر خوانندگان می گذارنیم؛

 

*ترویج الگوهای شایسته

یکی از آسیب های جامعه فعلی ما عدم شناخت الگوهای مناسب و اشتباه انتخاب مدل های شایسته از سوی جوانان است. عدم انتخاب الگوهای علمی، فرهنگی و انتخاب برخی الگوهای به ظاهر هنری می تواند مسیر یک جامعه را به انزوا بکشاند و نیازهای روز کشور را منحرف کند.

 

در این طرح می توان الگوهایی که در واقع نخبه، شایسته و فرهیخته هستند و افکار عمومی بر آن صحه می گذارد را به مردم معرفی کرد و از آنها تقدیر کرد.

 

*پیوند شایستگان با مسجد

خاستگاه این طرح مسجد است، تقدیر از شایستگان و فرهیختگان در مسجد آثار بسیار مطلوبی دارد و می تواند بین اندیشه های افراد شایسته با مسجد و نماز پیوندی عمیق برقرار کند.

 

*نمادسازی باعث جریان سازی مثبت فرهنگی است

 

تقدیر و تکریم در هر ساعت، روز و لحظه و در هر مکانی قابل اجراست اما برای ایجاد جریان سازی فرهنگی ما نیازمند نمادسازی هستیم.

 

«سه شنبه های تکریم» می تواند به عنوان یک نماد مطلوب در اذهان خوب جای بگیرد و با ترویج آن یک جریان سازی مثبت فرهنگی در جامعه ایجاد شود.

 

*غفلت از سمبل های مقاومت، شایستگان و فرهیختگان منجر به فروپاشی اجتماعی می شود

 

هر جامعه ای که فرهیختگان و شایستگان و سمبل های مقاومت آن در انزوا به سر ببرند و مورد اکرام و تقدیر واقع نشوند آن جامعه عناصر پیوند اجتماعی و پیشرفت را از دست خواهد داد و رشد افراد جامعه به سوی بی تفاوتی، ناهنجاری و بزهکاری بیشتر از ارزش های اجتماعی خواهد بود، این طرح می تواند مسیر رشد مثبت جامعه را به سوی ارزش های انسانی هموارتر کند.

 

*مقابله با نفوذ فرهنگی عوامل دشمن

 

یکی از راه های نفوذ فرهنگی دشمن در جوامع اسلامی، خلاء و روزنه هایی است که توسط خودمان به وجود می آید، غفلت از آموزه های دینی و جذب نمادهای بزک کرده غربی باعث می شود که ما راه نفوذ فرهنگی را برای دشمن باز کنیم.

 

«سه شنبه های تکریم» می تواند مجریان فرهنگی را همیشه بیدار نگه دارد که با توجه ویژه به شایستگان جامعه و تقدیر از تفکرات فرهیختگان راه نفوذ فرهنگی دشمن را همیشه بسته نگهدارند.

 

*ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

 

در میان طرح «سه شنبه های تکریم» تقدیر از خانواده های شهدا در راس قرار دارد، حقیقتا تکریم خانواده شهدا کوچکترین کاری است که در قبال ایثار آنها انجام می گیرد، این حرکت باعث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می شود و روح ایثار را در جامعه زنده نگه می دارد.

 

*آگاه سازی مسئولان و مجریان فرهنگی نسبت به تکالیف خود در قبال شایستگان جامعه

 

مجریان فرهنگی اگر ندانند که برای اعتلای فرهنگ یک جامعه باید شایستگان و نخبگان علمی، فرهنگی و هنری آن جامعه را مورد تکریم قرار دهند و اگر نسبت به این تکلیف ذاتی خود برنامه ای هدفمند نداشته باشند، فعالیت های فرهنگی آنها از تاثیرات بسیار کمی در جامعه برخوردار است، این طرح باعث می شود که دائما این یادآوری را در ذهن مسئولان و مجریان فرهنگی به وجود آورد که در قبال توجه به شایستگان جامعه تکلیف دارند.