طرحی برای ایجاد انگیزه پژوهش میان جوانان مسجدی
طرحي براي ايجاد انگيزه پژوهش ميان جوانان مسجدي

طرحی برای ایجاد انگیزه پژوهش میان جوانان مسجدی

بيکي گفت: دستگاه‌هاي فرهنگي نقش فرهنگ سازي و انگيزه سازي پژوهش را دارند، يعني بايد در قالب طرح ها و ايده هاي فرهنگي نسبت به گسترش طرح‌هاي پژوهشي و يا انگيزه سازي جهت ترغيب جوانان و نوجوانان به سمت پژوهش تلاش کنند.
شناسه خبر : 20328 تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۴:۴۵

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از گلستان ، عرصه پژوهش، عرصه دانایی و پیشرفت است، هر کشوری که در این زمینه بیش از دیگران سرمایه گذاری کند مسیر پیشرفت را زودتر و بهتر طی می کند.

 

فراتر از این مسائل اینکه منطق قرآن نیز به ما می آموزد که هیچ گاه آنان که می دانند با آنان که نمی دانند مساوی نیستند «هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون». از این روی اگر بخواهیم سلطه پذیر نباشیم؛ باید دانش و علم خودمان را افزایش دهیم تا اسیر جهل و نادانی نشویم؛ بنابراین پژوهش بهترین مسیری است که گام نهادن در آن امنیت را برای ما به ارمغان می آورد.

 

هفته پژوهش بهانه ای شد تا با «مهدی بیکی» مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان در خصوص فعالیت های پژوهش در کانون های فرهنگی هنری مساجد گفتگویی داشته باشیم.

 

*با توجه به اینکه در هفته پژوهش قرار داریم، چقدر پژوهش را در پیشرفت کشور ضروری می دانید؟

پژوهش حقیقتا به عنوان موتور پیشرفت کشور است، یعنی بدون پژوهش هیچ کشوری نمی تواند نه پیشرفت کند و نه توان رقابت با کشورهای پیشرفته را دارد، پژوهش محرکی است که می‌تواند یک شتاب تازنده به تمام زمینه‌های رشد وارد کند و همانند خونی است که در رگ های بخش‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی وارد کند و یا اگر از زاویه دیگر به این مسئله نگاه کنیم باید بگوئیم، بدون پژوهش یقینا هیچ کشوری به استقلال نمی‌رسد و وابسته باقی خواهد ماند.

 

*عهده دار بخش پژوهش چه دستگاه ها و حوزه هایی هستند؟

عهده‌دار اصلی بخش پژوهش مراکز علمی پژوهشی و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه هستند.

 

*دستگاه‌های فرهنگی چه نقشی در پژوهش دارند؟

دستگاه‌های فرهنگی نقش فرهنگ سازی و انگیزه سازی پژوهش را دارند، یعنی باید در قالب طرح ها و ایده های فرهنگی نسبت به گسترش طرح‌های پژوهشی و یا انگیزه سازی جهت ترغیب جوانان و نوجوانان به سمت پژوهش تلاش کنند.

 

*در کانون های فرهنگی هنری مساجد استان گلستان طرح های فرهنگی و پژوهشی اجرا می شود؟

همان طور عرض کردم بسترهای اجرای پژوهش در کانون ها فراهم نیست زیرا ما دستگاه پژوهشی نیستیم اما برنامه‌های انگیزه سازی پژوهش در کانون‌های فرهنگی هنری انجام می‌شود، معمولاً طرح‌های کتابخوانی، کتابخانه ای، تجلیل از پژوهشگران برتر، تقدیر از نخبگان علمی در سه شنبه های تکریم طرحی است که در راستای انگیزه سازی نوجوانان و جوانان به پژوهش در حال برگزاری است.

 


*طرح های انگیزه سازی در پژوهش چقدر می تواند مخاطبین را به سمت پژوهش سوق دهد؟

انگیزه به عنوان استارت اولیه به سمت فعالیت است و نقش کلیدی دارد و به طور طبیعی هر شخصی که بخواهد فعالیت در کاری داشته باشد، اول باید علاقه و انگیزه های لازم را در خود به وجود بیاورد، تزریق انگیزه‌های لازم باید توسط فضای مناسب و محیط کار و یا اشخاصی که نقش مشاور را دارند باید در اشخاص ایجاد شود، بنابراین در بخش های علمی، فرهنگی، اجتماعی و هنری فضای مناسب به وجود دارد که ما بتوانیم انگیزه های مناسب را در مخاطبین به وجود آوریم.


*چه برنامه هایی برای روند صعودی انگیزه های پژوهش در سطح کانون های مساجد باید اجرا شود؟

ما در سه بخش می توانیم برنامه های پژوهشی را در سطح کانون ها دنبال کنیم؛

 

۱- برنامه های آموزشی پژوهش نظیر آشنایی اعضای کانون‌ها با فرمت‌های پژوهش و برگزاری کلاس های مجازی در این خصوص

 

۲- اجرای مسابقات و فراخوان های پژوهشی جهت چابک‌سازی علاقه مندان به بحث پژوهش

 

۳- دنبال کردن و حمایت از برنامه‌هایی که غیر مستقیم در انگیزه سازی پژوهش نقش دارند نظیر مسابقات کتابخوانی، تقدیر از برترین‌های پژوهش در مسجد، حمایت از طرح‌های پژوهشی و غیره