تقویت تولید آثار هنر دینی از اهداف جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد است
تقويت توليد آثار هنر ديني از اهداف جشنواره فيلم کوتاه طنين مسجد است
مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان:

تقویت تولید آثار هنر دینی از اهداف جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد است

بيکي گفت: يکي از اهداف برگزاري جشنواره فيلم کوتاه طنين مسجد، تقويت توليد آثار هنر ديني است.
شناسه خبر : 20378 تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۰:۱۰

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما ) از گلستان ؛ ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور همه ساله به منظور رقابت سالم بچه های مسجدی، جشنواره های فرهنگی هنری را در سطح کانون های مساجد برگزار می کند و هر استان به عنوان میزبان یک رویداد ملی معرفی می شود.

 

امسال گلستان برای چهارمین سال میزبان جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد است که در قالب طرح «ایران قوی» از سوی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور و با همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان و کانون فرهنگی هنری طنین مسجد صاحب الزمان (عجل الله تعالی) برگزار می شود.

 

با توجه به نوپا بودن هنر فیلمسازی در مساجد، این کانون کوشیده است تا با استفاده از اساتید و هنرمندان و بچه های مسجدی علاقمند جشنواره ملی را برگزار کند.

 

در همین راستا «مهدی بیکی» مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان در گفتگویی به سوالات پاسخ داد.

 

*با توجه به اینکه در سیستم سامانه فهما رواق های مختلفی طراحی و تولید شده است و هر استان مسئولیت یک را بر عهده دارد در استان گلستان نیز به عنوان استان معین در رواق فیلم است، چه برنامه‌ای برای مدیریت و ساماندهی این رواق در نظر دارید؟

ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان گلستان با توجه به اینکه برگزارکننده چهارمین جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد می باشد مسئولیت رواق فیلم را بر عهده دارد، ما معتقدیم در کارهای بزرگ اینچنینی باید فعالیت تشکیلاتی را به کار گرفت، یعنی در همه استان‌ها از همه ظرفیت‌ها باید استفاده کرد.

 

بستر هنر فیلم در کانون های مساجد بسیار نوپا و جدید است و معمولا از این قالب هنری زیاد استفاده نشده است و از سوی دیگر تکنیک فیلم یک تکنیک تخصصی و حرفه‌ای است و اگر بخواهیم در این زمینه کاری تولید کنیم باید سراغ مخاطب خاص برویم از این روی ستاد استان برنامه‌های خودش را در دو محور و با دو رویکرد دنبال می‌کند.

 

۱- محور اول پیگیری، برنامه ریزی و آموزش در کانون های مساجد برای جذب و تولید آثار بچه های مسجد

 

۲- محور دوم جذب آثار از فیلمسازان آزاد غیر کانونی، بر همین اساس مکاتباتی با استان ها صورت می‌گیرد تا ستادهای استانی از ظرفیت‌های استانی خودشان بهره برداری کنند.

 

*جشنواره فیلم کوتاه طنین با توجه به اینکه سال چهارمش را پشت سر می‌گذارد زمان ارسال آثار آن چگونه است؟

جشنواره طنین از ششم آذرماه از پوستر آن توسط استاندار گلستان رونمایی شد و زمان ارسال آن ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ می‌باشد که علاقه‌مندان و فیلمسازان می‌توانند آثار خودشان را به سایت tannin film.ir  ارسال کنند.

 

*موضوع جشنواره امسال چیست؟

موضوع جشنواره مانند در دوره‌های گذشته «سبک زندگی اسلامی ایرانی» است.

 

*آیا بهتر نبود یک موضوع جدیدی ارائه می شد، چرا موضوع ثابت مانده است؟

موضوع «سبک زندگی اسلامی-ایرانی» اگرچه یک موضوع است و ثابت مانده است اما یک موضوع موسع است که مصادیق بسیاری زیرمجموعه این موضوع است، شاید امروز بیش از ۱۰۰ موضوع و مصداق را بتوان نام برد که در جامعه مبتلابه است و فیلمساز به راحتی می‌تواند آن را انتخاب کند.

 

بر همین اساس شورای مشورتی جشنواره فیلم تصمیم گرفته است که این موضوع ثابت بماند و فیلمساز در یک فرصت بسیار خوب هم بتواند فیلم را بسازد و هم بتواند خوب سناریوی خودش را انتخاب کند.

 

ما برای نمونه موضوعاتی را در زیرمجموعه عنوان سبک زندگی اسلامی ایرانی در فراخوان جشنواره ذکر کرده ایم.

 

*چه شد که این موضوع را انتخاب کرده اید؟

این موضوع برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری است و طراحان این جشنواره مردمی تصمیم گرفته اند روی تاکید و سفارش معظم له فعالیت کنند.

 

*یکی از خصوصیات خوب جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد، اداره کردن جشنواره به صورت مردمی است، چند درصد این جشنواره واقعا مردمی اداره می شود؟

به جرأت می‌توان گفت صددرصد این جشنواره مردمی است، یعنی هم طراحی و هم اجرا به عهده عوامل کانون فرهنگی و هنری طنین است و ستاد کشور و استان نقش حمایتی و نظارتی را بر عهده دارند.

 

*روند رشد کیفی جشنواره را چگونه ارزیابی می کنید؟

البته این سوال را ارزیابان و منتقدین از بیرون باید ببینند و نظر دهند، اما من فکر می‌کنم با توجه به اعتبارات و امکاناتی که بر عهده داشتیم، رشد قابل قبولی داشته ایم، اگرچه به نقاط آرمانی نرسیده‌ایم، البته شورای مشورتی و عوامل اجرایی جشنواره همیشه درصد بوده است که آسیب ها و نقاط ضعف خودش  را شناسایی و برطرف کند.

 

*افق این جشنواره را در بین جشنواره های فیلم که در کشور اجرا می شود که چگونه می بینید؟

شاید این جشنواره را نتوان با جشنواره های دیگر قیاس کرد، به هر حال هر مقایسه ای نیازمند این است که شرایط یکسانی فراهم باشد و طرف های قیاس باید از یک بستر و ظرفیت یکسانی برخوردار باشند.

 

اما جشنواره های فیلمی که در کشور اجرا می‌شود و سنجه ها و شاخص های ارزیابی یکسانی ندارند اما به طور کلی اگر من بخواهم توان، ظرفیت و کارکرد جشنواره فیلم طنین این مسجد را در مقایسه با جشنواره های دیگر کشور خوب ارزیابی می‌کنم اگر چه ظرفیت‌های بالقوه و راه‌های نپیموده بسیاری در مسیر روبه روی خودش دارد که بتواند در بین مردم و اهالی مسجد جا باز کند.

 

البته نکته ای را که باید بر آن تاکید کنم این است که این جشنواره بنای رقابت با جشنواره های دیگر را ندارد بلکه هدفش فعال سازی فیلمسازان متعهد و تولیدات آثار هنری دینی است اگر چه برای تحقق این کار باید در یک فضای رقابتی فعالیت کنیم.