جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد زمینه ساز رونق هنر فیلم در کانون ها است
جشنواره فيلم کوتاه طنين مسجد زمينه ساز رونق هنر فيلم در کانون ها است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان:

جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد زمینه ساز رونق هنر فیلم در کانون ها است

کشميري گفت: جشنواره فيلم کوتاه طنين مسجد مي تواند زمينه ساز رونق هنر فيلم در کانون ها باشد.
شناسه خبر : 20947 تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۵:۰۲

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما ) از گلستان ؛ چهارمین جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد با موضوع «سبک زندگی اسلامی – ایرانی» در قالب طرح «ایران قوی» از سری برنامه های ملی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور است که به میزبانی استان گلستان برگزار می شود.

 

کانون فرهنگی هنری طنین مسجد صاحب الزمان (عجل الله تعالی) کوی شهید مطهری گرگان تحت نظر ستاد هماهنگی کانون های مساجد گلستان و با حمایت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور را برگزار می کند.

 

پوستر فراخوان این جشنواره (6 آذر) با حضور استاندار گلستان رونمایی شد و تا (25 بهمن) مهلت ارسال آثار این جشنواره است.

 

در همین راستا «عادله کشمیری»، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در گفتگوی اختصاصی به سوالات پاسخ داد.

 

*با توجه به اینکه امسال استان گلستان میزبان دو جشنواره فیلم کوتاه می باشد، جشنواره فیلم کوتاه طنین و جشنواره فیلم کوتاه رضوی چقدر به سطح کیفی فیلمسازان استان و یا رونق فیلم در استان کمک می کند؟

هنر فیلمسازی یکی از ابزارهای تاثیرگذار هنری در جهان امروز است، هنری که امروز به نام هنر هفتم از آن نام برده می شود، می تواند بسیاری از زیرساخت های مثبت را در جامعه به وجود آورد و همین طور برخی از ساختارهای منفی را بشکند و می تواند بسیاری از فرهنگ های مطلوب و دینی را در جهان نهادینه کند و در مقابل نیز اگر با محتوای خوبی آمیخته نشود می تواند مخرب نیز باشد.

 

اما برگزاری متقارن دو جشنواره فیلم در استان گلستان نشان از اهمیت و ضرورت هنر فیلم نزد مدیران فرهنگی استان دارد و هم آماده بودن بستر مناسب جهت رونق هنر فیلم در استان است که باید تقویت شود.

 

این دو جشنواره می تواند زمینه ای باشد که فیلمسازان استان آثار خودشان را به جشنواره ها ارسال کنند و باعث چابکسازی آنها شود و همین طور یک فضاسازی مثبت نسبت به صنعت فیلمسازی در استان شکل می گیرد.

 

*نکته جالب توجه این است که استان گلستان میزبان یک جشنواره فیلم مسجدی است، ما در کشور جشنواره های فیلمی که با موضوع دینی باشند کم و بیش داریم، اما جشنواره ای که با نام مسجد باشد و شروع آن از یک کانون فرهنگی هنری مسجد باشند نداریم، این رویداد را چگونه ارزیابی می کنید؟

بله کاملا حرف درستی است، جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد اولین جشنواره ای است که از مسجد برخاسته است و می تواند به افق های روشنی دست پیدا کند، به نظرم این ضرورت در حوزه هنر فیلم در کشور احساس می شد که کانون های فرهنگی و هنری، همانطور که در شرح وظایف آنها نیز می باشد؛ از ابزار هنر فیلم خوب استفاده کنند، لذا این جشنواره می تواند زمینه ساز رشد هنر فیلم در کانون ها باشد.

 

*نظرتان در خصوص مردمی برگزار شدن جشنواره فیلم طنین مسجد چیست؟

یقینا هنری که از سوی هنرمند خلق می شود باید با مخاطب مردمی خوب ارتباط برقرار نماید، هنری که ذائقه مردم را خوب نشناسد نمی تواند در فرهنگ عمومی جامعه تاثیرگذار باشد، از دو سو می توان به مردمی بودن این جشنواره نگاه کرد؛ یک اینکه گروهی مردمی و خودجوش از یک کانون فرهنگی و هنری مسجد این جشنواره را راه اندازی کرده اند که این یک فاکتور بسیار مهمی در مردمی برگزار شدن یک جشنواره مردمی و دوم اینکه موضوعاتی که در این جشنواره پیشنهاد شده است باید مبتلاء به جامعه باشد و موضوعاتی باشد که دغدغه مردم است موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی می تواند به بسیاری از مشکلات فرهنگ عمومی در جامعه کمک کند.

 

*همانطور که مستحضرید این جشنواره به سال چهارم خود رسیده است، این مسئله چقدر در ماندگاری این جشنواره کمک می کند؟

اینکه جشنواره به سال چهارم خودش رسیده است خوب است و تجربیات این چهار سال به روند کیفی جشنواره کمک می کند اما مهمترین مولفه های ماندگاری جشنواره سیاستگذاری صحیح برای کیفی سازی جشنواره و همین طور تبدیل شدن جشنواره به یک برند فیلمی در سطح کشور است، به گونه ای که این جشنواره بتواند نظر فیلمسازان کشور را تامین کند و به اهداف ترسیم شده خودش برسد.

 

*تعدد جشنواره های فیلم در کشور را چگونه ارزیابی می کنید، به نظر شما این تعدد و تکثر باعث موازی کاری نمی شود؟

تعدد و تکثر منجر به موازی کاری نمی شود در بسیاری از موارد ما به تعدد فعالیت نیاز داریم تا بتوانیم فضای رقابتی در کشور ایجاد کنیم.

 

قالب فیلم یکی از همان قالب هایی است که اگر ما بخواهیم در عرصه جهانی خوش بدرخشیم و فیلم های خوبی خلق کنیم و فیلمسازان ماهری را تربیت کنیم باید تب فیلمسازی را در کشور بالا ببریم.

 

از سوی دیگر ذائقه های مختلف و موضوعات مختلف می طلبد که جشنواره های تخصصی و موضوع محور ایجاد شود تا فیلمسازان به فراخور سلیقه خودشان فیلم بسازند و در جشنواره ها شرکت کنند و توان خودشان را بسنجند.