چرا حاج قاسم سلیمانی یک مکتب شد
چرا حاج قاسم سليماني يک مکتب شد
در گفتگو با مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد گلستان عنوان شد؛

چرا حاج قاسم سلیمانی یک مکتب شد

بيکي گفت: اخلاص، زمان شناسي، ولايت پذيري، شجاعت و نترسي، هوش و ذکاوت، عشق به اهل بيت (عليهم السلام)، خستگي ناپذيري، شوق شهادت، اعتقاد به هدف، مرد ميدان، مديريت، دشمن شناسي و ... حاج قاسم سليماني را تبديل به يک مکتب کرد.
شناسه خبر : 21760 تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۰:۱۱

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما) از گلستان ؛ شاید بتوان ادعا کرد که در دوران مبارزات جنگ هایی که بین اسلام و جامعه کفر و الحاد و تکفیری ها رخ داده است، فرمانده و شخصیتی هم تراز با حاج قاسم سلیمانی نیامده است، اسطوره ای که توانست یک ارتش بزرگ جهانی را با فرماندهی بی نقص و منحصر به فرد خود به زانو درآورد، شجاعت، درایت و ذکاوت بالای او در افواه جامعه جهانی و در بین مردم جهان پیچیده است. هیچ کس نیست که شخصیت سلیمانی را ستایش نکند، هنر فرماندهی در رزم و مدیریت میدانی در خط مقدم نبرد در مخیله هیچ فرمانده رزمی نمی گنجد.

 

شاخص های بالای این ابرمرد میدان مبارزه و جهاد باعث شد که رهبر انقلاب اسلامی او را یک مکتب بنامد.

 

در گفتگو با «مهدی بیکی»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان سعی کردیم تا در خصوص شخصیت این مرد بزرگ مصاحبه ای داشته باشیم.

 

*شهادت حاج قاسم سلیمانی علاوه بر اینکه یک خسران جبران ناپذیری برای جهان اسلام و جبهه مقاومت بود، چه تاثیرات مثبت فرهنگی بر روحیه مقاومت جهان اسلام دارد؟

شخصیت حاج قاسم، حقیقتا یک شخصیت تاثیرگذار معنوی بود که با منش و زندگی جهادگرانه ای که داشت توانست بر قلب های مردم حکومت کند و جوانان و نوجوانان و تمام آحاد مردم به این شخصیت بزرگ ارتباط روحی و قلبی برقرار کرده بودند، این ارتباط قلبی سرمایه عظیم و بزرگی برای جامعه بود، یعنی همانطور که زندگی حاج قاسم پر از برکات بود و توانسته بود خدمات زیادی را از خود به یادگار بگذارد، شهادت این مرد بزرگ نیز همان برکات و همان تاثیرات مثبت روحی را در جامعه به همراه داشته و دارد.

 

شهادت ایشان باعث شده است که جوانان جبهه مقاومت علاوه بر هوشیاری، خون تازه ای را در رگ هایشان تزریق شود و با یک شجاعت وصف ناشدنی راه حاج قاسم را ادامه دهند.

 

*همانطور که مطلع اید مقام معظم رهبری ایشان را یک مکتب نامیدند، چه خصوصیات بارزی در ایشان بود که تبدیل به یک مکتب شد؟

این تعبیر درباره حاج قاسم واقعا یک تعبیر حقیقی و درست است، برخی از انسان ها به درجه ای از معنویت و دانایی و عملگرایی می رسند که خودشان تبدیل به یک مکتب می شوند، خصوصیات بارز و روش فراوانی در این شخصیت بود که او را تبدیل به مکتب کرد.

 

اگر بخواهم خصوصیات بارزی که ایشان را به مکتب تبدیل کرد بیان کنیم باید بگویم؛ اخلاص، زمان شناسی، ولایت پذیری، شجاعت و نترسی، هوش و ذکاوت، عشق به اهل بیت (علیهم السلام)، خستگی ناپذیری، شوق شهادت، اعتقاد به هدف، مرد میدان، مدیریت، دشمن شناسی، اشهداء علی الکفار و رحمابینهم از خصوصیاتی بود که در وجودشان نهادینه شده بود و او را تبدیل به مکتب کرد.

 

*چگونه می توانیم از این مکتب جهادی در فعالیت های فرهنگی استفاده کنیم؟

ما باید برای استفاده از این مکتب جهادی، راه و رسم حاج قاسم را پیاده کنیم یعنی همان شاخص هایی که ایشان تبدیل به مکتب کرد را در شاخص های فرهنگی خودمان لحاظ کنیم تا در این مسیر شخصیت های زیادی با اقتدا به مکتب سلیمانی رشد پیدا کنند و تربیت شوند.

 

*آیا با شهادت حاج قاسم دشمن می تواند راه و مسلک ایشان را از بین ببرد؟

این خیال یک خیال واهی و دست نیافتنی است که هرگز به آن نخواهد رسید، قرآن به ما آموزش می دهد:«يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ» آنها می خواهند نور خدا را با دهانهایشان خاموش کنند ولی خداوند نور خود را به پایان می رساند اگر چه کافران خوششان نیاید.

 

با شهادت حاج قاسم نه تنها نور ایشان و مکتب ایشان خاموش نمی شود بلکه به یاری خداوند راه ایشان ادامه دارد.

 

*برای آشنایی نسل های آینده با مکتب حاج قاسم و همین طور تقویت جبهه فرهنگی و جبهه مقاومت چه فعالیت های فرهنگی باید انجام داد؟

فعالیت های فرهنگی در قالبی که بتواند مکتب حاج قاسم را زنده نگه دارد بسیار خوب است اما در برنامه ریزی ها و فعالیت های فرهنگی باید یک سری برنامه ها و شاخص ها را در اولویت قرار دهیم تا نسبت به تربیت نسل راهرو مکتب حاج قاسم موفق باشیم.

 

اول اینکه در برنامه ها باید بیدارگری و بصیرت افزایی کنیم تا دشمن با طرح شبهات اراده و ایمان ما را سست نکند، دوم اینکه باید لزوم ولایت پذیری را تبیین و تشریح کنیم، سوم اینکه اخلاق و روحیه شجاعت و مبارزه را به کودکان منتقل کنیم. این شاخص ها می تواند در تربیت نسل آینده بسیار موثر باشد.

 

*ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان پس از شهادت سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی چه برنامه هایی را تاکنون اجرا کرده است؟

پس از شهادت حاج قاسم ما برای ارتباط نسل کودک و نوجوان با شخصیت بزرگ حاج قاسم یک مسابقه دلنوشته در سطح استان به نام «سردار دلها» برگزار شد که کودکان و دانش آموزان بسیاری از سطح استان در این مسابقه شرکت کردند و دلنوشته های خودشان را تقدیم حاج قاسم کردند. در این مسابقه به بیش از 40 دانش آموز هدایایی تقدیم شد.

 

در حال حاضر نیز با حمایت ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور مسابقه روح مقاومت و سردار دل ها در سایت بچه های مسجد در حال برگزاری است که اعضای کانون های مساجد استان در این مسابقات در حال شرکت کردن هستند.