رسالت جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد ارایه و معرفی کارکردهای مساجد است
رسالت جشنواره فيلم کوتاه طنين مسجد ارايه و معرفي کارکردهاي مساجد است
رئیس مرکز امور رسیدگی به امور مساجد گلستان:

رسالت جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد ارایه و معرفی کارکردهای مساجد است

حجت الاسلام ليواني گفت: جشنواره فيلم کوتاه طنين مسجد بايد کارکردهاي مسجد را با شيوه هاي درست عرضه کند.
شناسه خبر : 21941 تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۹ زمان انتشار : ۱۱:۲۵

به گزارش ستاد ارتباطت رسانه ای (فهما) از گلستان: هنر فیلم بی شک یکی از موثرترین و زیباترین هنرهاست، اقبال و توجه کانون های فرهنگی و هنری مساجد به این قالب هنری بسیار حیاتی و مهم است و می تواند برد تاثیرگذاری فعالیت های مسجدی را بسیار رساتر و موثرتر کند.

 

از همین روی جشنواره فیلم کوتاه «طنین مسجد» آغازگر یک راه مهم در عرصه هنر فیلم مسجدی است که توانسته است با برگزاری چهارمین دوره، این رسالت عظیم هنری را اگر چه دشوار است اما با بضاعت های اندک، خوب از عهده آن برآید. هر چند که راه های نپیموده زیادی را باید بپیماید تا بتواند در انجام رسالتش موفق باشد.

 

در این راستا را با حجت الاسلام والمسلمین «قاسم لیوانی» رئیس مرکز امور رسیدگی به امور مساجد گلستان انجام داده ایم تا نظر وی را پیرامون «جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد»  جویا شویم؛ در ادامه حاصل این گپ و گفت را می خوانید:

 

*نقش هنر در پیشبرد اهداف دینی چگونه است؟

در یک جامعه دینی مقوله هنر از موثرترین ابزارها جهت ارائه حقایق و معارف دین به شمار می آید و هنر می تواند زبان رساندن حقایق دین باشد. آنجا که زبان ها قدرت بیان نداشته باشند و از وصف کردن ارزش ها و فهماندن آنها و جای گیر کردن آنها به ژرفای وجود انسان عاجز باشند.

 

دکتر زرین کوب در رابطه دین اسلام با هنر معتقد است که این دو با هم ملاقات می کنند و آن هم در مسجد، خدای اسلام نه فقط رحیم و حکیم است بلکه جمیل هم هست و عبارت؛ ان الله جمیل، یعنی هر چیز به همان اندازه زیباست که از خدا سرشار است.

 

خداوند برای اینکه بشر را نسبت به زیبایی ها عارف گرداند و فهم او را در نشانه شناسی از چهره زیبای خویش بالغ نماید او را به هنر نامبر دار و بلند آوازه کرد و چنان توانی به او بخشید که هر چه بر او بگذرد به هنرهای تازه ای دست یابد و به همان اندازه به خدا نزدیک شود و در تعلیم خدا به دیگران نیز از آن بهره گیرد، چه، نمی شود با زشتی، مبلغ زیبایی بود و با ادبیات نا زیبا از کسی گفت که قول لین او راز توسعه مکتبش شده است.

 

امام خمینی (ره) در 30 شهریور 1367 در پیام تجلیل از هنر و هنرمندان متعهد با برشمردن ابعاد هنر اصیل به تقدیر از هنرمندانی پرداختند که هنرشان را در راه مبارزه با استکبار و دشمنان اسلام به کار بستند و خود در جبهه حق علیه باطل به شهادت نائل آمدند.

 

رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) در این خصوص می فرمایند: ابزارهای هنری بی شک رساترین، بلیغ ترین و کاری ترین ابزار ابلاغ و تبلیغ پیام است.

 

هنر فیلم چقدر می تواند در ترویج معارف دینی موثر باشد؟

یکی از راه های برقراری ارتباط با مخاطب راه دیدن است که مسلما تاثیر آن بیشتر از راه شنیدن است. فیلم دیداری است نه شنیداری. از قدیم گفته اند: شنیدن کی بود مانند دیدن. در صورتی که فیلمسازان متعهد و ماهر با محتوای اصیل دینی فیلم بسازند ـن گاه به نمایش بگذارند در بیننده تاثیر مثبت خواهد داشت.

 

با توجه به اینکه استان گلستان مجری فیلم کوتاه طنین مسجد است و چهارمین دوره این جشنواره را پشت سر می گذاریم، این جشنواره چقدر در تفکرات مسجدی کشور موثر است؟

همه واقفیم که عبادتگاه در نزد مردم از منزلت والایی برخوردار است. حتی کسانی که پیرو ادیان الهی نیستند برای ورود به معبد خود تشریفاتی دارند.

 

ما مسلمان ها برای مسجد حرمت خاصی قائل هستیم و کارکردهای زیادی برای آن نشان داریم. کارکردهای؛ فرهنگی، عبادی، اقتصادی، نظامی، قضائی، سیاسی و غیره. چنانکه در صدر اسلام مسجد النبی چنین جایگاهی داشت. اگر محتوای طنین مسجد به این کارکردها بپردازد و با شیوه ای درست عرضه نماید می تواند موثر باشد.

نکته ای که نباید از آن غفلت کرد اینکه مخاطبان از جوانان و نوجوانان نیز انتخاب شوند.

 

موضوع جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد «سبک زندگی اسلامی ایرانی» است، این موضوع چقدر در مسائل فرهنگی مهم است، آیا قالب فیلم می تواند به ترویج سبک زندگی زندگی اسلامی ایرانی کمک کند؟

مدل های سبک زندگی به صورت ناگهانی ایجاد نمی شوند تا بتوان آن را به صورت دفعی و ناگهانی تغییر داد. اگر رفتاری در انسان به صورت ملکه و پایدار درآمده است این امر نشان از پیشینه ای نسبتا طولانی دارد.

 

نهادینه شدن یک رفتار و تثبیت نمودن یک فعالیت، صبوری و تحمل می طلبد. آن گاه که رسول خدا (ص) به اذن الهی اراده فرمود فرهنگ جاهلیت را تغییر دهد آن انسان والا آنچنان از خود تحمل، حوصله و شکیبایی نشان داد که خداوند با لحن خاصی به او فرمود: فاصبر کما امرت. حاصل آنکه سبک زندگی جنبه های فردی و اجتماعی را به صورت یکسان در بر می گیرد. سبک زندگی از بینش ها و ارزش های انسان ها تاثیر می پذیرد، شرایط اقلیمی و جغرافیایی در سبک زندگی نقش آفرینند.

 

سبک زندگی شامل رفتارهای درون جوش و برون زاست، سبک زندگی به صورت تدریجی حاصل می آید و مهمترین نکته اینکه سبک زندگی عمدتا ناظر به رفتارهای انسانی است.

 

البته رفتارهای گذرا و موقتی. ضمنا اینکه توقع داشته باشیم با ارائه یک فیلم بتوانیم در بیننده «سبک زندگی اسلامی ایرانی» ایجاد کنیم دور از انتظار است.

 

حمایت های دستگاه های اجرایی و نهادهای علمی و یا شخصیت های معنوی در حمایت از این جشنواره هنری مسجدی چگونه باید باشد؟

اگر بنا است یک حرکت نتیجه بخش باشد یا اینکه به خوبی اجرا شوذ باید همه عوامل در آن دخیل باشند، همه امکانات مادی و معنوی خود را به کار گیرند و نیز اعتقاد به آن حرکت و اثرگذاری آن داشته باشند.

 

گفتنی است چهارمین جشنواره فیلم کوتاه طنین مسجد با موضوع «سبک زندگی اسلامی – ایرانی» در قالب طرح «ایران قوی» از سوی کانون فرهنگی طنین مسجد صاحب الزمان (عجل الله تعالی) کوی شهید مطهری گرگان تحت نظر ستاد هماهنگی کانون های مساجد گلستان و با حمایت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار می شود.

 

رفتارهای اجتماعی، حقوق همسایه، کالای ایرانی، اقتصاد مقاومتی، تحریم ربا، کسب حلال، علم اندوزی، کتاب، نذر فرهنگی، سحر خیزی، تکریم والدین، ازدواج آسان، پوشش اسلامی-ایرانی، قناعت، ساده زیستی، صرفه جویی، معماری اسلامی-ایرانی، خانواده سالم، کار و تلاش، مسجد، نیایش، جهاد، نماز، انقلاب اسلامی، وحدت، قهرمان زندگی من، مدافعان سلامت و غیره ازعناوین مرتبط با موضوع سبک زندگی اسلامی-ایرانی جشنواره است.

 

موضوع بخش ویژه روستایی این جشنواره نیز شامل؛ روستا و زندگی روستایی می شود. همچنین بخش های رقابتی جشنواره شامل؛ بخش اصلی در قالب فیلم کوتاه داستانی، بخش های کانون های فرهنگی و هنری مساجد در قالب فیلم کوتاه داستانی، فیلم نامه کوتاه داستانی، فیلم کوتاه مستند، پویانمایی و نماهنگ و بخش روستایی شامل؛ فیلم کوتاه داستانی، فیلم مستند، فیلمنامه و تحقیق و پژوهش است.

 

زمان ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره از (6 آذر) آغاز شده و تا (25 بهمن) ادامه دارد.