مسابقات قرآنی مدهامتان یک رقابت رفاقتی است/ بچه‌های قرآنی سفیر مسجدشان باشند
مسابقات قرآني مدهامتان يک رقابت رفاقتي است/ بچه‌هاي قرآني سفير مسجدشان باشند
داور استانی پانزدهمین مسابقات قرآنی مدهامتان:

مسابقات قرآنی مدهامتان یک رقابت رفاقتی است/ بچه‌های قرآنی سفیر مسجدشان باشند

شاهيني گفت: بچه هاي مسجد در حوزه هاي قرآني يک شور و نشاطي را داشته باشند و کمک کنند به مسجد و کانونشان و هر کدامشان نقش يک سفيري را در مسجدشان داشته باشند.
شناسه خبر : 32670 تاریخ انتشار : ۹ آذر ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۰۹:۰۳

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان گلستان: قرآن منبع لایزالی است که باید بر سرچشمه جوشان آن نشست و جرعه جرعه از آن نوشید و جان  را تازه کرد. بحر عمیقی است که باید  در آن غوص کرد و از دُرّ  و مروارید آن بهره مند شد.

 

قرآن برنامه زندگی بشر است که اگر بخواهیم زندگی سعادتمندانه داشته باشیم باید چارچوب مقررات زندگی را بر پایه آن پی ریزی کرد؛ کتابی است که هم برای عامه مردم نازل شده است «بیان للناس» و هم برای اهل منطق و استدلال فرستاده شده است«قولا سدیدا».

قرآن کتابی آسمانی است که هر تر و خشکی را می توان در آن پیدا کرد چنانچه فرمود: «لا رطب و لا یا بس الا فی کتاب للمبین». کتابی است که نباید در آن شک کرد و باید قرآن باور بود، تا خداوند رحمت واسعه خودش را بر تو بگستراند.«لاریب فیه هدی للمتقین».

در جامعه ای که قرآن و فرامین آن حاکم نباشد یقینا نمی توان نام اسلامی بر آن نهاد، اولین گام قرآنی کردن جامعه این است که قرائت و خواندن قرآن به صورت عملی تبلیغ شود و سپس نسبت به تبیین آن همت گمارد.

 

جشنواره قرآنی مدهامتان همان گام ابتدایی است که یقینا می تواند نسبت به نشر معارف قرآن کمک کند.

 

به همین منظور ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما ) از گلستان با «جواد شاهینی» حافظ کل قرآن و داور استانی چندین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان گفت‌وگویی داشته است که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید:

*برگزاری مسابقات قرآنی مدهامتان را تا این مرحله چطور ارزیابی می‌کنید؟

برگزاری مسابقات قرآنی مدهامتان فی نفسه قابل تقدیر است به دلیل اینکه این مسابقات در متن مسجد وجود دارد و تمام افراد با تمام سلایق و سنین می توانند شرکت کنند. از سوی دیگر دایره سنی زیادی را پوشش می دهد و رشته های متنوعی دارد.

 

*با توجه به برگزاری چندین دوره از این جشنواره، نقاط قوت و ضعف این مسابقات قرآنی را بفرمائید؟

باید در راستای توسعه این مسابقات در سطح استان ها تلاش شده و نگاه مسوولان استانی را بیش از پیش به این رویداد قرآنی جلب کرد. در حال حاضر چنین رویکردی در سطح استان ها کمرنگ است. چنین مسابقاتی نباید در مهجوریت برگزار شود.

*چه پیشنهادی برای برگزاری بهتر این مسابقات قرآنی دارید؟

برای بهتر برگزار شدن چند کار باید انجام داد؛ نخست از ماه های قبل تبلیغات فضای مجازی و میدانی سطح شهر و تبلیغات چهره به چهره انجام شود تا همه از این مسابقات مطلع بشوند و حتی تبلیغات تلویزیونی استان تاثیر بسزایی دارد و در ادامه هم انگیزه های مادی را باید تقویت کرد تا آن فرد رغبتی داشته باشد برای اینکه تلاش و تمرین کند و در مسابقات شرکت کند.

نباید نگاه افراد در این مسابقات حضور جشنواره ای باشد یلکه باید نگاه فنی باشد، از سوی دیگر باید انگیزه های مادی و معنوی را برای شرکت کنندگان توسعه دهیم.

*تجربه شما از داوری این جشنواره ها در دوره های گذشته و دوره کنونی موید چه نکاتی است؟

تجربه من در داوری یک تجربه ایجاد شده است، در کل مسابقات پرشور و گرمی است و با توجه به حضور خودم در مسابقات مختلف قرآنی، این مسابقات یک رقابت رفاقتی است و تجربه خوبی را برای من در این مدت داشته است.

*چه توصیه ای برای شرکت جوانان، نوجوانان کانون های مساجد در این مسابقات دارید؟

درست است که ابزارهای مادی و جوایز انگیزه خوبی است اما فلسفه برگزار این مسابقات ایجاد شور و نشاط در فضای قرآنی و به ویژه کانونی و مسجدی است.

بچه ها هم بهتر است ایده ها و انگیزه های آنان این باشد که از طریق شرکت در این مسابقات سطح کیفی خودشان را محک بزنند و مهمتر از آنکه در مسجد و محلشان بتوانند به عنوان یک چهره قرآنی ایفای نقش کنند.

گفت وگو از: حسین کیقبادی