نخستین سوگواره چاووشی‌خوانی حسینی در استان گلستان برگزار می‌شود
نخستين سوگواره چاووشي‌خواني حسيني در استان گلستان برگزار مي‌شود
به همت کانون فرهنگی هنری مسجد جامع گلشن گرگان؛

نخستین سوگواره چاووشی‌خوانی حسینی در استان گلستان برگزار می‌شود

نخستين سوگواره «چاووشي خواني حسيني» به همت کانون فرهنگي هنري مسجد جامع گلشن گرگان در گلستان برگزار مي‌شود.
شناسه خبر : 38579 تاریخ انتشار : ۷ تير ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۲:۴۳

«حمید حقیقت نیا»، در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از گلستان، با بیان اینکه سنت چاووشی خوانی جزو سنت‌های دیرین مردم گلستان است، اظهار کرد: چاووشی خوانی حسینی سنت تاریخی و دیرینه مردم استان گلستان بوده و در ماه ‌محرم بسیار مورد توجه قرار می گرفت هرچند که در گذر زمان به سنتی متروک تبدیل شده است.


دبیر اولین سوگواره «چاووشی خوانی حسینی» استان گلستان با تاکید نسبت به احیای سنت چاووشی‌خوانی در مجالس عزاداری سالار شهیدان امام حسین (ع)، افزود: در حال حاضر چاووشی خوانی به علت بی‌توجهیدر مجالس کمرنگ شده است.


حقیقت نیا ادامه داد: مسئولان فرهنگی باید همت و کوشش کنند تا این سنت و شعار مذهبی استان احیاء و اقامه شود و آنچه به نفع دین و مذهب و اجتماع و اعتقادات مذهبی مردم ماست، از بین نرود.

وی گفت: محرم و صفر فرصت مطلوبی است تا بار دیگر شاهد احیای چاووشی خوانی قومیت‌های مختلف با لحن ها و لهجه های متنوع باشیم.


دبیر سوگواره چاووشی خوانی استان گلستان یادآور شد: چاووش خوانان افرادی خوش صدا و آشنا به اشعار مذهبی و مدایح و مراثی بودند که از دیرباز به مناسبت نزدیک‌شدن ماه محرم و ایام عزای حضرت سیدالشهداء (ع) و یاران باوفایش بعد از ذکر مدح و منقبت اهل بیت (ع) به ذکر نوحه‌سرایی امام حسین (ع) و نزدیک‌شدن ماه محرم می‌پرداختند و بدین‌وسیله مردم شهر و قریه به ‌ویژه دسته‌جات حسینی را به فرا رسیدن و نزدیک‌شدن ماه محرم و استقبال و آمادگی از ماه عزای امام حسین (ع) و سالگرد قیام عاشورا آگاهی و آماده‌باش می‌دادند.


وی با اشاره به برگزاری سوگواره چاووشی خوانی استان گلستان، افزود: این سوگواره با هدف شناخت فرهنگ و معارف حسینی در فرهنگ عامه نقاط مختلف استان گلستان، گسترش فعالیت های فرهنگی و هنری مذهبی مرتبط با سیره ائمه معصومین به ویژه حضرت امام حسین (ع)، خلق و تولید آثار فاخر در زمینه چاووشی خوانی و دست یابی به زوایای زیبا و پنهان در عزاداری عاشورا و مکتب حسینی و بیان مصور احساسات عاشقانه مردم در سوگواری عاشورا برگزار می شود.


حقیقت نیا در خصوص شرایط شرکت در این سوگواره، گفت: محدودیت سنی برای شرکت وجود ندارد و آثار ارسال شده منحصرا باید برای این سوگواره ضبط شده و برای دیگر مسابقات ارسال نشده باشد؛ ضمن اینکه هر چاووشی خوان با ارائه ۲ اثر یک قطعه با فرمت mp3 و یک قطعه نیز به صورت تصویری با فرمت (mp4) (حداکثر 10دقیقه) می‌تواند در این سوگواره از دهم تیر ماه ۱۴۰۱  الی هجدهم  شهریور ۱۴۰۱ شرکت کند.


وی ادامه داد: چاووشی خوانان می توانند آثار خود را در فضای مجازی به آدرس Masjed_jame_golshan کانال اطلاع رسانی روبیکا و تلگرام و واتساپ به شماره (۰۹۳۹۶۱۰۶۶۹۳) ارسال کنند.


دبیر سوگواره چاووشی خوانی استان گلستان ارائه بیوگرافی به همراه یک قطعه عکس پرسنلی و تصویر کارت ملی را  از دیگر شرایط شرکت در سوگواره برشمرد و در خصوص ملاک ارزیابی و انتخاب چاووشی خوانی افزود: انتخاب اشعار و متون ادبی متناسب با موضوع سوگواره، قرائت صحیح اشعار و متون فارسی و عربی، بهره گیری مناسب و اصولی از آیین ها و آداب و رسوم چاووشی خوانی مناطق مختلف استان گلستان، نمایش مطلوب و مناسب ظرفیت های چاووشی خوانی در مناطق مختلف استان، بهره گیری مناسب و اصولی از ردیف های آوازی موسیقی ایرانی در چاووشی خوانی، صوت زیبا و جذاب و هنرمندانه و رعایت رعایت همگونی نغمات و پرده ها، تحریرهای فنی و زیبا، برخورداری از شروع و پایان مناسب، تطبیق آهنگها با مضامین و معانی متن، رعایت فرازها و فرودها، اجرای ممتاز (خلاقیت و نوآوری در اجرا و..) از نکات مهمی است که مورد نظر هیئت داوران این سوگواره است.


وی با اشاره به جوایز این سوگواره، گفت: برای برگزیده اول کمک هزینه سفر کربلای معلی به مبلغ پنج میلیون تومان، برگزیده دوم کمک هزینه سفر کربلای معلی چهار میلیون تومان، برگزیده سوم کمک هزینه سفر کربلای معلی سه میلیون تومان و برای برگزیدگان چهارم تا چهاردهم  نیز کمک هزینه سفر کربلای معلی یک میلیون تومانی به همراه لوح یادبود سوگواره در نظر گرفته شده است.


حقیقت نیا با اشاره به اهمیت داوری این سوگواره، افزود: حاج محسن طاهری، مدیرعامل خانه مداحان کشور، دکتر محمد حکیمی، استاد دانشگاه و اسماعیل جاجرمی شاعر داوران این سوگواره چاووشی خوانی حسینی در استان گلستان هستند.


وی گفت: آثار رسیده توسط داوران بررسی و در ایام اربعین حسینی سال جاری نفرات برتر اعلام و با برگزاری مراسمی در مسجد جامع گلشن گرگان با حضور نماینده ولی فقیه در استان گلستان وامام جمعه گرگان  از منتخبین تجلیل خواهد  شد.


دبیر سوگواره چاووشی خوانی استان گلستان با دعوت از همه ذاکرین و پیرغلامان آستان مقدس اباعبدالله الحسین (ع) برای شرکت در این سوگواره، اظهار امیدواری کرد: در سال های آینده مرحله کشوری این سوگواره به میزبانی کانون فرهنگی هنری مسجد جامع گلشن گرگان برگزار شود.