کسب جایگاه واقعی مساجد در گرو عمل به بیانات رهبری/ جذب نسل جوان به مساجد ویژگی اصلی کانون تراز است
کسب جايگاه واقعي مساجد در گرو عمل به بيانات رهبري/ جذب نسل جوان به مساجد ويژگي اصلي کانون تراز است
مدیر کانون فرهنگی هنری ولایت گرگان:

کسب جایگاه واقعی مساجد در گرو عمل به بیانات رهبری/ جذب نسل جوان به مساجد ویژگی اصلی کانون تراز است

قزوهي گفت: اگر همه دست اندرکاران مساجد به فرمايشات ايشان توجه کنند و جامه عمل به آن بپوشانند و کنار يکديگر بدور از اختلاف ها در راستاي جذب جوانان اقدام کنند مساجد آن جايگاه واقعي خود را پيدا خواهند کرد.
شناسه خبر : 41413 تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۰۸:۲۰

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان گلستان: مساجد از صدر اسلام تاکنون، کانون توجه فعالیت های مختلف بوده است و برنامه های مختلفی از مساجد انجام شد.

تشکیل کانون های فرهنگی و هنری مساجد در کنار مساجد، فعالیت مساجد را بیشتر کرده و باعث جذب جوانان به مساجد شده است.

فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد به اندازه ای قابل توجه بوده است که مقام معظم رهبری در (19 مهر سال 1391) در سفر به خراسان شمالی فرمودند: «من سفارش می کنم که کانون های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید،البته با همکاری بسیج. بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد اختلاف به وجود بیاید. با همکاری بسیج این کانون های فرهنگی هنری مساجد را مؤثر کنید. برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیازِ آن جوانی است که آن جا حضور پیدا می کند، فراهم کنید. مطالعه کنید. کتاب هایی وجود دارد که می شود از این کتاب ها استفاده کرد. کتاب هایی هست، بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانی که اهلش هستند. خودتان را مجهز کنید. مسلح کنید به سلاح معرفت و استدلال. بعد به کانون های فرهنگی هنری بروید و پذیرای جوان ها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید . با سماحت و مدارا»

 

ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) از استان گلستان به مناسبت سالروز بیانات مقام معظم رهبری در خصوص کانون های مساجد، با «یاسر قزوهی»، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گلستان و مدیر کانون فرهنگی و هنری ولایت گرگان گفت وگویی ترتیب داده است که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:

* کانون های مساجد چقدر نزدیک شده اند به آن چیزی که رهبر معظم انقلاب از این پایگاه توقع دارد؟

کانون های فرهنگی محلی هستند برای تجمع جوانان و نوجوانان علاقمند به مباحث فرهنگی و هنری که با خلوص کامل در مساجد فعالیت می کنند.

 

آنچه که در فرمایشات رهبری در 19 مهر سال 1391 بیان شد به نظرم به توجه بیشتر نیاز دارد که در حوزه جذب جوانان به مساجد اقدامات خوبی انجام شده ولی کافی نیست. توقع مقام عظمای ولایت از کانون ها تجهیز شدن به سلاح معرفت و استدلال و پرهیز از اختلاف بود.

 

ما همچنان در اداره مساجد دچار اشکالاتی هستیم و باید آن را برطرف کنیم. اگر همه دست اندرکاران مساجد به فرمایشات ایشان توجه کنند و جامه عمل به آن بپوشانند و کنار یکدیگر بدور از اختلاف ها در راستای جذب جوانان اقدام کنند مساجد آن جایگاه واقعی خود را پیدا خواهند کرد.

 

*برنامه کانون مساجد برای رسیدن به خواسته و توقع رهبری در گذشته، حال و آینده چه بوده، هست و خواهد بود؟

اولین خواسته رهبری پرهیز از اختلاف است سپس جذب جوانان و نو جوانان و مجهر کردن آنها به سلاح معرفت و استدلال است.

 

بر همین اساس برنامه و راهبرد اولیه کانون ها باید اقدامات مشترک با همراهی بسیج و امام و جماعت و هیئت امنا باشد که به حمد الهی این امر را در مسجد محقق کردیم.

 

در راستای جذب جوانان برنامه های متعددی می توان انجام داد از قبیل مسابقات ورزشی و اردوهای تفریحی و ... به این نکته باید توجه کرد که مراقب باشیم به بهانه جذب از هر ابزار و وسیله ای استفاده نکنیم و به هر راهی نرویم.

 

برای افزایش معرفت هم جلسات آموزشی و تبیینی و همچنین مجهر شدن کتابخانه مسجد و مسابقات کتابخوانی از برنامه ها می باشد.

 

*چرا کانون ها نتوانسته اند به نقطه مطلوب خود برسند؟

اولین نکته ای که می تواند جلوی هر کار خداپسندانه ای را بگیرد غرور و منیت است. مسئولان و اعضای کانون ها باید به شدت از این رذیله اخلاقی فاصله بگیرند و با همکاری دیگر دوستان آنچه که موجب رضایت خداوند می باشد را عملی نمایند.

 

نکته بعدی به روز بودن و کارآمدی مسئولان کانون ها می باشد که باید به ابزارها و تکنولوژی آشنایی داشته باشند که زبان نسل جدید را بفهمد و بتواند با آنها ارتباط برقرار کند که متاسفانه هم امکانات در مساجد کم می باشد هم مدیران به این مسئله مجهز نشدند.

 

و نکته آخر عدم توجه به کادرسازی و تربیت نیروی انسانی برای اداره کردن کانون می باشد که یکی از آسیب های جدی است باید نسل جدید آماده و مجهز شود که بتواند در اداره کانون و مسجد و حتی امور کشور نقش ایفاد نمایند.

 

*کانون شما در راستای خواسته های رهبر انقلاب چه کرده است و برنامه اش در حال حاضر و آینده چیست؟

قدم اول جذاب سازی مسجد و ایجاد عوامل انگیزشی برای حضور جوانان در مسجد است. در گام بعدی گفتمان سازی و جهاد تبین از برنامه های اساسی کانون بوده و در همین راستا کلاس های آموزشی با حضور اساتید مجرب و ایجاد حلقه های معرفتی و گفتگو محور و تجهیز کتابخانه از اقدامات می باشد.

 

متاسفانه نسل جوان و نوجوان نسبت به مطالعه ضعیف است و بیشتر مطالب خود را از فضای مجازی دریافت می کند، این باعث شده آسیب جدی بخوریم. باید برنامه های متعددی در خصوص تشویق آنان به مطالعه و همچنین تولید محتواهای مناسب برای نشر در فضای مجازی داشته باشیم که آگاه سازی نسل آینده کمک کنیم.

 

* اگر نسبت به پیام رهبری غافل شویم چه اتفاقی برای کانون ها خواهد افتاد؟

یقینا همه پیام های ایشان همیشه راهگشا و تبیین کننده مسیر می باشد و عدم توجه به آن خسارات زیادی داشته است و رهنمودهای ایشان به کانون های مساجد هم از این قاعده مستثنا نیست.

 

اولین خسارتی که به ما وارد می شود فاصله گرفتن نسل جدید از مبانی دینی و اعتقادی و انقلابی ما است و در این اتفاقات اخیر همه مشاهده کردیم که ما چقدر باید برای مجهز کردن جوانان و نوجوانان به سلاح معرفت و استدلال  تلاش کنیم.

 

* کانون تراز از نظر شما چه کانونی است؟

به نظرم کانونی را می توان کانون طراز نامید که بتواند جذب حداکثری جوانان و نوجوانان به مسجد داشته و آنها را با مبانی دینی و اعتقادی آشنا کند و جوانان آن محل همگی از نخبگان و فرهیختگان شوند.